top of page

נקודת המבט של הסוס - העדפות וזיהוי אנשים

עודכן: 6 בפבר׳ 2023

נכתב על ידי טל נלקן - בוגרת תואר ראשון במדעי החיים, סטודנטית לתואר שני במתמטיקה ומדריכת רכיבה מוסמכת. (tal.nelken@mail.huji.ac.il).

עריכה על ידי שירלי פרבר.

 

האם הסוס שלך מזהה אותך?

זו אחת השאלות הנפוצות. ידוע שכלבים מזהים את הבעלים שלהם וגם זוכרים אנשים שהם פוגשים לעיתים תכופות, אך האם זה נכון גם לגבי סוסים?

בשנת 2020 קבוצת חוקרים צרפתים (Kieson, et al) ערכו מחקר בניסיון לענות על שאלה זו. מאמנת לימדה קבוצת סוסים לעמוד כשהיא נותנת להם פקודה קולית ובזמן שהיא מסתכלת עליהם, תוך שימוש בחיזוק חיובי והתניה. בסוף תקופת אימון, בה הסוסים למדו לעמוד בהינתן הפקודה במשך כ-60 שניות בלי תזוזה, תגובות הסוסים נמדדו כאשר המאמנת, וגם איש זר שהסוסים מעולם לא נחשפו אליו, נתנו את הפקודה בכל אחד מארבעת המצבים הבאים:


1. פנים ומבט אל הסוס

2. פנים אל הסוס מבט אל התיקרה

3. פנים אל הסוס ועיניים עצומות

4. גב לסוס

החוקרים מדדו את כמות הפעמים ומשך הזמן בהם הסוסים בחנו (monitored) את המאמנת ואת האיש הזר. הסוסים בחנו את האיש הזר פי שתיים יותר מאשר את המאמנת המוכרת, ועשו זאת במשך פי 10 יותר זמן מאשר בחינת המאמנת. יש לציין שהם בחנו את המאמנת מעט יותר כאשר עיניה היו עצומות וכאשר הגב שלה היה מסובב לעומת הפעמים בהם המאמנת עמדה עם הפנים אל הסוסים והסתכלה עליהם או על התקרה. בנוסף הסוסים צייתו במשך פחות זמן לפקודת האיש הזר.

החוקרים הסיקו שהסוסים הצליחו לזהות את המאמנת ולא זיהו את האיש הזר (ולכן בחנו אותו יותר מאשר את המאמנת). בנוסף, הם הסיקו שסוסים מצליחים לזהות את ההבדל בין החלק הקדמי לאחורי של בני אדם (כי בחנו את המאמנת והאיש הזר יותר כאשר הם עמדו עם הגב לכיוונם).

האם סוסים אוהבים שמלטפים אותם?

זו שאלה נוספת שעולה לעיתים קרובות. במחקר אחד בדקו האם סוסים מעדיפים ליטופים או פשוט לעמוד בקרבת בני אדם. הם גילו שהסוסים במחקר הגיבו בצורה חיובית וביצירת קשר גם לקרבה ללא מגע (proximity sharing) ואף יותר ביחס לליטופים ומגע. בנוסף, בני האדם שהשתתפו בניסוי העידו על תחושת היקשרות (bonding) משמעותית יותר כאשר היו בקרבה ללא מגע עם הסוסים.

במחקר אחר בדקו האם ליטופים או חטיפים יכולים להוות חיזוקים חיוביים עבור סוסים וגילו שחטיפים היוו גירוי חיובי יעיל יותר מאשר ליטופים, וזה לא משנה אם קיבלו את הליטופים / חטיפים מאדם מוכר או זר. בנוסף כל הסוסים בניסוי התרגשו כשקיבלו חטיף מסוג חדש. החוקרים הסיקו שחטיף מסוג חדש יכול להוות חיזוק חיובי שמרגש את הסוס בעוד שליטוף מהווה חיזוק חיובי שפחות מרגש את הסוס.

לעומת זאת, מחקרים אחרים מצאו שבהשוואה בין ליטוף, טפיחה או גירוד, סוסים יגיבו בצורה חיובית יותר לגירוד.


כך שנראה שהתגמול או החיזוק החיובי בו תבחרו צריך בעצם להתאים למטרה הספציפית. לעירור הסוס, הגברת הקשב ותשומת הלב ניתן לבחור בחטיף בעל ערך גבוה. בעוד להרגעה, חיזוק חיובי בעירור נמוך וחיזוק הקשר בין האדם לסוס - מומלץ ככל הנראה לבחור בגירוד ממושך באזורים הנעימים לסוס כמו ברעמה ובאזור הגבנון.


מחקרים נוספים מתבצעים בכל שנה בכדי לבחון את מערכת היחסים בין האדם לסוס, כך שבכל פעם אנחנו יכולים ללמוד עוד ועוד איך לחזק ולשפר את הקשר עם הסוסים שלנו.

 

מקורות:

1. C. Sankey, et al. "Do horses have a concept of person?." Plos One 6.3 (2011): e18331.


2. E. Kieson, H. Dykes, C. Abramson. (2020), Proximity and Time as Shared Bonding Strategies for Horses and Humans: A Mixed-Methods Study on Interspecies Social Bonding. Journal of the International Society for Anthrozoology, Abstract 146, Routledge Taylor & Francis Group pp.120


254 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page